Dodaj do ulubionych







Przydatne linki »

 

 
Współpraca dla integracji-Partnerstwo dla Jawornika »
Na swoim »
Zostań swoim własnym szefem »
Diagnoza popytu i podaży zasobów pracy w powiecie myślenickim »
Akademia Przedsiębiorczości »




Punkt Konsultacyjny świadczy bezpłatne usługi informacyjne obejmujące zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz programami i formami wsparcia MSP.
Zapraszamy w godzinach:
8.00 - 16:00


czytaj więcej »



Własna firma krok po kroku

Otwórz własną firmę, podejmij ryzyko.
Formalności z tym związane nie są tak uciążliwe jak ci się wydaje.


Krok II - Jedno Okienko

Z dniem 31 marca 2009 r. zaczęły obowiązywać nowe zasady zakładania działalności gospodarczej tzw. „Jedno okienko”, gdzie gminy samodzielnie będą dokonywać wszystkich formalności dotyczących pełnej rejestracji osoby fizycznej podejmującej działalność gospodarczą, związanych z:

wpisem do ewidencji działalności gospodarczej,
nadaniem nr REGON,
zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacją NIP,
zgłoszeniem płatnika składek do ZUS.

Wszystkie w/w działania będą dokonywane na wniosku EDG-1, wraz z załącznikami.

Zgodnie z zasadą „Jedno okienko” przedsiębiorca będący osobą fizyczną, składa w urzędzie miasta/gminy wniosek do ewidencji działalności gospodarczej EDG-1, który stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, Urzędu Statystycznego oraz naczelnika urzędu skarbowego.
Jedynym wymaganym dokumentem przy rejestracji jest dowód osobisty, trzeba także znać swój NIP. Jeśli wnioskodawca nie posiada nr NIP, urząd kieruje pismo w jego imieniu do odpowiedniej jednostki.
Po uzyskaniu wpisu przedsiębiorca ma obowiązek w ciągu siedmiu dni zgłosić się do Urzędu Skarbowego aby złożyć oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, a także informację czy firma będzie płatnikiem VAT.   
Dodatkowo przedsiębiorca musi zgłosić się do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności do ZUS-u w celu dokonania zgłoszenia jako płatnik składek na formularzu ZUA, ZZA
Formalności związane z założeniem firmowego konta bankowego oraz wyrobieniem pieczątki wymagają mimo wszystko samodzielnego udziału przedsiębiorcy.

W przypadku przedsiębiorcy nie będącego os. fizyczną wniosek RG- 1 zostaje złożony do odpowiedniego Wydziału Gospodarczo Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), który z urzędu przesyła dokumenty do urzędu statystycznego celem nadania numeru identyfikacyjnego REGON. Cały proces dokonywania bądź zmiany wpisu dla przedsiębiorców w rejestrze REGON powoduje brak obowiązku bezpośredniego kontaktowania się przedsiębiorcy z urzędem statystycznym. Po dokonaniu wpisu do REGON urząd statystyczny przesyła do przedsiębiorcy informacje o nadanym mu nr REGON.

Od września 2008 r. przedsiębiorcy mają także możliwość zawieszenia działalności na okres od 1 do 24 miesięcy w organach prowadzących rejestr (Urząd Miasta, Gminy).

Zniesione zostały także opłaty za wpis i zmianę w ewidencji działalności gospodarczej. Dotychczas wpis kosztował 100 zł, natomiast opłata za zmianę we wpisie wynosiła 50 zł.

Krok III - pieczątka »




^ do góry ^