Dodaj do ulubionych







Przydatne linki »

 

 
Współpraca dla integracji-Partnerstwo dla Jawornika »
Na swoim »
Zostań swoim własnym szefem »
Diagnoza popytu i podaży zasobów pracy w powiecie myślenickim »
Akademia Przedsiębiorczości »




Punkt Konsultacyjny świadczy bezpłatne usługi informacyjne obejmujące zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz programami i formami wsparcia MSP.
Zapraszamy w godzinach:
8.00 - 16:00


czytaj więcej »



Własna firma krok po kroku

Otwórz własną firmę, podejmij ryzyko.
Formalności z tym związane nie są tak uciążliwe jak ci się wydaje.


Krok VII - do ZUS
Po uzyskaniu numeru NIP nasza firma staje się w pełni gotowa do legalnego funkcjonowania na rynku, jednak nas jako świeżo upieczonych przedsiębiorców czeka jeszcze jeden obowiązek. Najpóźniej 7 dnia od rozpoczęcia działalności gospodarczej jesteśmy zmuszeni udać się do ZUS-u. Niezbędne okażą się wszystkie zdobyte do tej pory zaświadczenia i dokumenty czyli: numer wpisu do ewidencji i nazwa organu prowadzącego rejestr, REGON firmy, numer rachunku bankowego, numery NIP wszystkich zatrudnionych u nas osób oraz pełne dane personalne.

Na miejscu wypełniamy dokumenty zgłoszeniowe, formularz ZFA (zgłoszenie płatnika składek, którym jest osoba fizyczna). Jeżeli prowadzenie firmy jest naszym jedynym zajęciem i jedynym miejscem zatrudnienia dla naszych pracowników, wówczas dla każdego z osobna wypełniamy formularz ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej). Jeśli my albo pracownicy mamy inną pełnoetatową pracę płatną powyżej minimalnej pensji krajowej, wówczas te osoby należy zgłosić tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZZA.

Warto pamiętać, że osoby wykonujące działalność gospodarczą podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, wypadkowemu i zdrowotnemu, na rzecz których ponosić będziemy comiesięczne koszty składek. Tylko ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Nie zaszkodzi wiedzieć, że w przypadku tego ostatniego przez pierwsze 6 miesięcy płaci się składki, a korzysta z ubezpieczenia dopiero po tym terminie.

Od tej chwili wszelkie formalności związane z założeniem firmy zostały zamknięte.

A oto kroki jakie podjęliśmy, aby wyjść "na swoje":

  • krok I - wybór rodzaju działalności,
  • krok II - złożenie wniosku o wpis do ewidencji,
  • krok III - REGON,
  • krok IV - pieczątka,
  • krok V - firmowe konto w banku,
  • krok VI - wybór formy rozliczania się z fiskusem, krok
  • krok VII - ZUS.




^ do góry ^